Средином XIX века почиње осмишљено формирање Палићког летовалишта. Већ 1840. године засађен је централни парк уз језеро, а наредних деценија ничу једна за другом виле – летњиковци угледних Суботичана. Значајан датум за даљи развој Палића као летовалишта је без сумње изградња пруге Суботица – Сегедин. Први воз из правца Сегедина прошао је 11. септембра 1869. године и зауставио се пред малом постајом Палић.
Изградња праве веће железничке станице уследила је 1887. године када она добија свој коначан изглед, који је уз мале измене током времена сачуван до данас. Зграда железничке станице по стилским карактеристикама представља складан спој класицистичких форми и романтичарског духа. То је мањи приземни објекат, правоугаоне основе, са пероном подужно постављеним уз пругу. Овај мали, складно конципиран објекат прилагођен је до детаља својој намени. У основи је спроведен троћелијски распоред простора, уобичајен за летњиковце Палића са тремом на прочеоној страни дуж целог објекта (тремом-пероном). Класицистички канон је основ код осмишљавања фасада, а романтичарски дух са елементима декорације у дрвету, тада тако помодног, „швајцарског типа куће” присутан као и на вилама на Палићу код решавања дрвенарије трема и забата, изведеном резбареном декорацијом у дрвету. Зидови објекта грађени су опеком старог формата, кровиште је дрвено, четвороводно покривено некад бибер црепом, док је данас кровиште од жљебљеног црепа. Композиција фасаде осмишљена је у класицистичком канону са обострно бочно постављеним ризалитним деловима, завршеним у виду забата који су декорисани елементима резбареног дрвета, са по једним кружним слепим отвором, опшивеним опеком од теракот боје. На ризалитним деловима је по један двокрилни прозор. На свим фасадама повишена сокла опточена је фасадном теракот опеком, а око свих отвора завршених сегментним луком, тече декоративна трака од исте опеке. Врата су двокрилна са базом од дрвета, горње партије су застакљене са касетираном поделом окана, а надсветло је са поделом окана у виду решетке. Уз ивице фасада је широка трака у виду пиластара од базе до кровишта, од фасадне опеке, неизменично ређане. Непосредно испод стрехе постављена је надстрешница дрвене конструкције на једну воду над пероном, покривена цинк лимом.
0 comments on “ЖЕЛЕЗНИЧКА СТАНИЦА ПАЛИЋ”